Meest recente werk > 2017 / Pagina 7
 
 Over het Atelier
 Presentatie
 Meest recente werk
 Info & Contact
 
 
 
 
 
 
Hieronder ziet U de opname die werd gemaakt ter voorbereiding van het project. In deze wijnkelder bevindt zich een mooie blinde muur die zich perfect leent voor een wandschildering. Op die muur hangt nu een grote ingelijste foto die werd gemaakt door de eigenaars in Toscane, de favoriete vakantiebestemming van de familie. Die foto was een voorlopige oplossing om de ruimte wat knusser aan te kleden en die gaan we nu vervangen door een wat grotere wandvullende muurschildering rond hetzelfde thema...



...maar voor we dit doen moeten we eerst enkele buisjes die uit de grond steken verbergen (ze kunnen niet worden verwijderd) en dat kleine probleem gaan we oplossen middels het plaatsen van een laag vals wandje van houten planken dat verder in de muurschildering zal worden geïntegreerd. Hoe dit er dan gaat uitzien ziet U in de ontwerptekeningen hieronder...

Voor dit project werden namelijk twee ontwerpen gemaakt met enkele subtiele verschillen...



...en bij het eerste ontwerp hierboven wekken we de indruk dat we over de rand van het houten wandje als uit een groot raam naar beneden kijken in een lager gelegen Toscaans landschap met op de voorgrond enkele Italiaanse gevels en de toppen van de omringende cipressen. De wijnkelder wordt dan een kamer van één van de huisjes van het kleine Toscaanse dorp met zicht op de omringende wijngaarden, velden, weggetjes en boerderijen. Op de rand van de houten "balustrade" plaatsen we enkele goed gekozen anekdotische objecten uit de leefwereld van de bewoners. Bij dit ontwerp ligt de nadruk op het voorplan dat meer gedetailleerd wordt uitgewerkt terwijl het landschap waziger wordt geschilderd...

...en bij het tweede ontwerp hieronder ligt dat toch enigszins anders...



...want bij dit tweede ontwerp is er behalve het gelijkaardige houten muurtje met objecten, de enkele cipressen aan de rechterkant en het gebladerte linksboven eigenlijk bijna geen ander extra voorplan en gaan we ook sneller de verre diepte in. Hierdoor ligt de nadruk wat meer op het Toscaanse landschap zelf dat ook wat fijner, gedetailleerder en meer gevuld kan worden uitgewerkt dan in het eerste ontwerp...

Beide ontwerpen hebben zoals steeds hun voordelen en nadelen en welk ontwerp de klant het meest aanspreekt is ook weer erg persoonlijk. De keuze valt uiteindelijk op het tweede ontwerp (de tekening hierboven)...



...en dan kunnen we ter plaatse starten te beginnen met de plaatsing van het voorzetwandje. Op de foto hierboven ziet U wat dat als beeld oplevert en hieronder ziet U een opname wat dichterbij: We gebruiken echte planken tuin- en timmerhout van verschillende kleur, structuur en nerf omdat dit nu niet belangrijk is maar later zal dit hout met een verfimitatietechniek omgevormd worden naar een meer passende uitstraling...



...want we willen een afwerking die héél dicht aanleunt bij deze van een bestaande deur in de kelder en die is ook wel van hout maar ziet er toch helemaal anders uit. Hieronder ziet U een opname van een stukje van deze donkere massieve deur en om een gelijkaardig effect te bekomen met het valse wandje moeten we toch nog enkele fases doorlopen...



...zoals het als voorbereiding op de imitatie "witten" van het houtwerk bijvoorbeeld. Ondertussen werd ook de bepleisterde betonnen muur reeds voorzien van de nodige lagen grondverf, de verlichting werd nagekeken en centraal uitgelijnd en de finesses van het gekozen ontwerp en de eventuele kleine aanpassingen werden verder doorgesproken met de klant...



...en dan kan het werken met kleur beginnen. Eerst wordt het hout afgewerkt en dat gebeurt in twee fases. Hieronder ziet U de eerste en moeilijkste bewerking: Met diverse kwasten en penselen, een gamma aan houttinten en de houtvlammer wordt in één laag plank per plank wat gebroken wit was omgetoverd tot oud hout. Na deze fase moet ook reeds bijna alles wat een mooie houtimitatie uiteindelijk geloofwaardig maakt aanwezig zijn: Een licht kleurverschil tussen de diverse planken, een ongekunstelde natuurlijke nerf, een schijnbaar willekeurige maar toch onopvallend doordachte spreiding en plaatsing van vlekken, knoesten, barsten en beschadigingen, kortom: Geen mensenwerk maar een creatie van de natuur!


...en na deze belangrijke essentiële eerste fase wordt met een tweede relatief eenvoudige bewerking door het aanbrengen van een patine met de juiste kleur de uiteindelijk volheid bereikt van geboend hout. Op de afbeelding hieronder ziet U het verschil tussen de eerste en de tweede fase: De middelste planken en de plint komen na het aanbrengen van die extra patine veel overtuigender over en zijn nu nog nauwelijks van echt met boenwas behandeld hout te onderscheiden...



...en na nog wat verder verfijnen van deze fase is de imitatie van de eerder getoonde bestaande houten deur een feit!


Na deze eerste houtimitatie-fase kunnen we nu de opening in de muur maken en aan het landschap beginnen. Hieronder ziet U dat er reeds een aantal stappen in die richting werden gezet: De diepte van de "vensterbank" werd samen met de dikte van de muur bepaald en net als het landschap reeds basic ingeschilderd. We kijken op vraag van de klant naar het Toscaanse landschap in Westelijke richting en kiezen voor een tijdstip ergens in de latere namiddag met de zon in het Zuidwesten...



...en na deze eerste inkleuring volgt er nog een tweede wat vollere inkleuring waarbij de toonwaarden van de diverse zones in het landschap reeds beter tot hun recht komen. Na deze fase hebben we ook voldoende zicht op het geheel om beter in staat te zijn de juiste keuzes te maken bij de verdere afwerking. De sfeer begint er alvast in te komen en dat is ook wat we willen: Een algemene Italiaans-Toscaanse sfeer met enkele typische kenmerken, eerder dan een exacte locatie...



...en die sfeer zit ook een beetje in de originele door de klant gemaakte foto die aan de muur hing nog vóór er sprake was van een muurschildering. Die foto hebben we ondertussen wat getuned en daar zitten ook mooie sfeervolle partijen in die we zeker zullen volgen bij de verdere verfijning van het landschap...



...en op de afbeelding hieronder gaan we terug aan de slag en ziet U het resultaat na een eerste sessie verfijning van de eerder gemaakte onderschildering. Na deze stap zit er al heel wat detail in het beeld en zijn de verschillende zones van het Toscaanse lappendeken ook beter van elkaar te onderscheiden maar er is nog werk aan de winkel...



...en na elke nieuwe afwerkingssessie komen we steeds dichter bij het beoogde resultaat...



...en dat zie je ook in het detail hieronder, een gedeelte van de muurschildering waar ondertussen qua uitvoering nog weinig aan te verbeteren valt, tenzij het op vraag van de klant aanpassen van de keuzes die qua stoffering tot nu werden gemaakt. We missen nog een beetje de typische velden met wijnranken en ook de olijfboomkweekveldjes op de voorgrond links zijn misschien wat té atypisch en té prominent aanwezig en daar kunnen we misschien ook beter wijnvelden van maken...



...maar dat houden we voor later want eerst gaan we ons concentreren op de details op de voorgrond omdat deze elementen het geheel ook verder gaan beïnvloeden en we dus beter pas nadien het achtergrondlandschap verder kunnen aanpassen...



...en hierboven ziet U reeds enkele van deze details waaronder een traditie ondertussen: Het signeren van het werk op een wijnfles van eigen wijngaard en merk, een chianti uit 2017 van castello Edoardo Dizoccolo... en tijdens de laatste werkdagen van het project komen er ook nog wat andere objecten bij...



...en hierboven ziet U die afgewerkte objecten op de plank aan de linkerkant van de muurschildering. De drie betrokkenen in het ontstaan van deze wijnkeldermuurschildering komen hier via enkele voor hen symbolische objecten ook samen in beeld: De kunstenaar, de schenker (deze muurschildering is eigenlijk een relatiegeschenk aan een collega-ondernemer en vriend) en de eigenlijke klant, de eigenaar zelf van de wijnkelder...

Klik ook HIER voor een grotere versie van de afbeelding hierboven...



...en het gele sigarendoosje en het detail hierboven van een dampende handgemaakte Balmoral Añejo 18 sigaar laten toch een beetje vermoeden dat sigaren een belangrijke rol spelen in het leven van de bewoners, maar goed: We werken verder aan de aanpassing van het landschap en het invullen van nog enkele andere details en dan is de muurschildering klaar. Hieronder ziet U een overzichtsopname van het resultaat.



...en verder naar beneden ziet U nog enkele details van deze muurschildering wat dichterbij...



...zoals hierboven en hieronder: Een fles grappa "Adagio", een glaasje met opdruk "Koninklijk", een zoekgeraakte "waar heb ik die nu weer gelaten?" gouden armband en een eretekentje om op te spelden bij speciale gelegenheden...



...en ook nog als kleine strategisch geplaatste blikvangers op andere plaatsen in de muurschildering: Een voorbijvliegende boerenzwaluw en enkele Toscaanse landbouwers aan het werk met een typische tractor in één van de valleien...




...en tenslotte als laatste afbeelding rond dit wijnkelderproject: Een overzichtsopname wat dichterbij van de nu volledig afgewerkte Toscaanse muurschildering na het aanbrengen van de slotvernis...



Klik ook HIER voor een grotere versie van de afbeelding hierboven...

...en na dit laatste project van 2017 lassen we een korte pauze in en gaan terug aan de slag in het voorjaar van 2018. Dat ziet U over enkele maanden op de volgende pagina met recente werken uit het jaar 2018...


U zag de pagina 2017/7 van het onderdeel meest recente werk.

vorige pagina | volgende pagina | Terug naar de overzichtspagina

Ga terug naar de homepage om deze pagina's te verlaten en iets anders te kiezen...


Top of page